26. února 2017

RECENZE: Něco si přej!

Autorkou knížky Něco si přej! je  česká začínající autorka Tereza Barvíková. Tato knížka je její prvotinou, ale už napsala i další díl knihy. Autorce je 22 let a pochází ze Zlína. Já jsem knížku dostala na zrecenzování v rámci projektu Podporujeme české autory, za což moc děkuji!

Nakladatelství: Nová Forma
Rok vydání: 2016
Žánr: Dobrodružné, Sci-fi a fantasy
Počet stran: 160
Myšlenkou a hlavní sílou tohoto příběhu je sourozenecké pouto.

Tento příběh pojednává o dvou sourozencích Elišce a Oliverovi. Vypráví nám ho Eliška, která si nechává říkat Ellie. Celý jejich příběh začíná roku 2014 v České republice v jejich společném pokoji. Je noc a sourozenci mají už dost neustálých hádek rodičů a přeji si někam zmizet. To se jím nějakým záhadným způsobem podaří. Když se probudí, všimnou si, že jsou v lese a ne ve svém pokoji. Po dalším zkoumání této situace zjistí, že se díky přání přesunuli přesně o 100 let do minulosti. Ocitli se v roce 1914 v Sarajevu, ale protože vědí, že se tam má každou chvíli odehrát atentát na Ferdinanda de Este, což byla událost, která rozpoutala 1. světovou válku, chtějí co nejrychleji pryč. Jejich přání se jim také splní a později zjistí, že kdykoliv si Oliver přeje zmizet, přesunou se o dalších 100 let zpátky v čase. Poznají tak spoustu různých míst a období a procestují skoro celý svět, ale vždy se dostávají na místa, kde není zrovna bezpečno. I když se na některých místech zdrží déle, tak se vždy najde něco, co je donutí skočit zase o pár let dozadu. Někdy je pro ně opravdu těžké najít způsob jak se sžít s kulturou dřívější doby, aby nikdo nic nepoznal. Vypadá to, že už se nikdy nedostanou domů. Do dnešní moderní doby. Podaří se jim přijít na to, jak se dostat zpět?

"Nedokážu to," Oliver promluvil vážně a rozhodně. "Co nedokážeš?" "Zabít ho. Nedokážu zabít člověka. Nechci Ellie."

Kniha je velmi zajímavá právě svým originálním nápadem cestování v čase. To kouzlo, že spolu sourozenci mohou cestovat do minulosti je povedené a originální, protože se jako čtenář dovíte zajímavé informace z obyčejného života lidí z jiných dob. Nikdo se nemusí bát, že je kniha hlavně o dějepise, protože to tak opravdu není. Knížka je napínavá hlavně, protože čtenář chce zjistit jak to se sourozenci dopadne a jestli se někdy dostanou domů. Nebo jestli v některé době zůstanou už napořád a smíří se s životem v jiném tisíciletí. Sourozenci se nikde nezdrží moc dlouho, ale ve dvou historických období se jím zalíbí na tolik, že se i spokojí s představou, že by tam měli zůstat napořád. V jednom z těchto období Oliver dokonce pozná svou první lásku.

"Panebože, strašně se omlouvám." Pohledný muž se rozesmál. "Ženy mne už oslovovaly všelijak, ale nikdy mě žádná nenazvala Bohem."

Mě se knížka velice líbila. Už když jsem se o ní dozvěděla, tušila jsem, že si mě nějakým způsobem získá, protože naprosto miluji knížky právě s námětem cestou v čase. A tak se také stalo. Knížka je velmi pěkně napsána, má originální příběh a je velice čtivá. Také mě zaujalo jak autorka dokázala popsat sourozenecké pouto mezi Oliverem a Eliškou. Knížka byla velice zajímavá a někdy jsem se bála o to jako to se sourozenci dopadne, ale hodně jsem se u knížky zasmála, protože byla veselá a milá.

Knížku hodnotím pozitivně, ale asi bych jí doporučila hlavně méně náročnějším čtenářům, nebo jako nenáročné odpočinkové čtení pro radost. Jsem ráda, že jsem si knížku měla možnost přečíst a hned jak budu mít možnost, chci si přečíst druhý díl.

Pokud vás knížka zaujala kupíte jí ZDE.